KomAn del 2

16 oktober 2009

När man pratar om trollen så dök det upp ett brev från försäkringskassan. Åtta dubbelsidiga papper, pedagogiskt ordnade enligt 1(6), 2(6), 1(2) osv.

I stort gick det ut på att de hade fått information från arbetsförmedlingen om att jag hade rätt till aktivitetsstöd, men att det inte inkommit några uppgifter från någon A-kassa, eller Alfa-kassan. Beslutet om aktivitetsstöd landade därför på 223 kronor om dagen, max 5 dagar i veckan, med en skatt på 44 kronor per dag, förutsatt att projektet var på heltid och att styrkt försäkran skickas in månadsvis.

Med en snabb matematisk beräkning, utifrån att jag som före detta långtidssjukskriven startade projektet med en arbetstid på 6 timmar om dagen, skulle det efter skatt ge mig inte mindre än 2655 kronor i månaden!

Jämfört med min ersättning som sjukskriven är det en lönesänkning på c:a 70%. Att ge KomAn-gruppens deltagare (psykiska, psykiatriska funktionsnedsättningar av olika slag) ett aktivitetsstöd baserat på din a-kassa istället för din sjukpenning kommer säkert att spara in några av de 100 miljoner de satsar i projektet.

Ett samtal till a-kassan visade att sida 2 och 3 av arbetsgivarintyget saknades. Oklart om jag i ivern rev av de hophäftade sidorna innan jag skickade in dem, eller om någon sabotör på posten i smyg öppnat mitt brev och avlägsnat dem. Hur som helst så är det inte vidare svårt att ringa min tidigare arbetsgivare och be om ett nytt.

Sedan är det bara att noga läsa papperna från försäkringskassan för att ta reda på hur man ska göra för att överklaga beslutet. Det visade sig inte heller vara speciellt svårt. Det är bara att inom två månader begära att försäkringskassan omprövar det. Det i sin tur gör man genom att skriva ett brev till försäkringskassan där man anger vilket beslut man vill ha omprövat, hur du vill att beslutet ändras och varför, bifogat med namn, adress, personnummer och telefon.

No big deal. Inser dock att jag kommer att behöva vända mig till socialen trots allt, den här processen kommer att ta ett tag. För att få lite inspiration innan jag hugger mig an uppgiften att samla in alla de dokument sociala myndigheterna vill ha, (se tidigare artikel) så söker jag reda på lite information om KomAn och får äntligen något att skratta åt denna dag. Ursprunget till projektet och de 100 satsade miljonerna är följande:

”Syftet med KomAn är att öppna nya vägar och utveckla metoder som ska leda till arbete för personer med psykiska, neuropsykiatriska och intellektuella funktionsnedsättningar. Förprojekteringen visade att målgruppens problem bl.a. är brister i samordning mellan myndigheter, att arbetsmarknaden inte är tillgänglig för dessa personer och att individanpassad yrkesutbildning saknas”.

Nåväl, skam den som ger sig, med mottot ”hur svårt kan det vara”, sätter jag mig nu ned för att ringa fler samtal, begära in fler papper, skriva fler brev och fylla i fler blanketter. En liten tanke skickar jag till mina 699 andra bröder och systrar inom KomAn.

Hoppas det flyter bättre för er.

Lämna en kommentar